Film Swap - כשחברים חולקים סרט צילום
מאיה יעקובי, 15/10/2019
החלפת פילם (Film swap) היא למעשה חשיפה כפולה ספונטנית ואקראית המתרחשת במפגש בין שני צלמים, כאשר כל צלם מצלם סרט שלם בחצי מהרגישות שלו (סרט של 200 ISO יצולם ב-400 לפחות, וכן הלאה) ולאחר מכן מגלגל אותו פנימה ומעביר אותו לצלם השני, שיצלם על גביו, גם כן על חצי מרגישות הסרט. התוצאה המתקבלת היא הפתעה יצירתית ומיוחדת כמו שלומוגרפיה אוהבים.
כאחת שעוקבת אחרי צלמים אנלוגיים רבים מרחבי העולם נחשפתי לא מעט לתופעת החלפת הפילם. הקסים אותי לראות את התוצאות המרהיבות שיכולות להתקבל מהקסם האנלוגי עם קצת מזל (ואולי גם תכנון?). כבר כמה שנים שאני חולמת לעשות כזה דבר בעצמי אבל לא עושה זאת. הפחיד אותי לשלוח את אחד הסרטים שלי מעבר לים ולא מצאתי חברים מהקהילה הישראלית שיהיו מספיק משוחררים כדי לעשות כזה דבר. ואז יום בהיר אחד חשבתי על ברט!
את ברט אלן סמית הכרתי בהשקה של קיר הלומו הישראלי . הלהיב אותי לשמוע את סיפורו האישי, ועוד יותר הלהיבו אותי תמונותיו המדהימות שמצולמות בשלל מרשים של מצלמות אנלוגיות ומספרות סיפורים ססגוניים ומיוחדים מרחבי העולם, לכן בפעם האחרונה שעלתה בראשי המחשבה על החלפת פילם - לא היה לי ספק שזה צריך להיעשות עם ברט.
שלחתי לו הודעה ומהר מאוד נעניתי בתשובה מלאה בהתלהבות מדבקת. הופתעתי לגלות שעבור שנינו זו הולכת להיות חוויה ראשונה מסוגה! אז קראנו קצת טיפים כדי ללמוד איך עושים את זה נכון ויצאנו לדרך.
בשביל ברט, הרעיון הגיע בדיוק ברגע הנכון "הרגשתי שאני נמצא במין נק' שבר בתחום הצילום, כך שהרנדומליות של החלפת הסרטים עזרה לי להסתכל לתוך עינית המצלמה בצורה אחרת לגמרי. כשקיבלנו את התוצאות הרגשתי שגיליתי עולם חדש, כל התהליך היה כזה של 'תאונות שמחות' ואני לא יכול לחכות לעשות זאת שוב"
אמנם החלפת פילם אמורה להיות לגמרי ספונטנית, אבל חשבנו שבשביל החלפת הפילם הראשונה אולי כדאי שנחליט על נושא מסויים לכל פילם. החלטנו שהסרט הראשון שכל אחד יצלם עליו יכלול בעיקר פורטרטים, והסיבוב השני על כל פילם יכיל צילומים של צמחיה, עיר ופאטרנים.
תוך כמה ימים של צילום אינטנסיבי ומהיר פיתחנו את הסרטים באינטרפוטו הנהדרים.
בין הצילומים שהתקבלו היו לא מעט צילומים מצויינים, כמה צילומים טובים, וגם כמה צילומים פחות מוצלחים כמו בכל פילם. מההצלחות ומחוסר ההצלחות למדנו כמה דברים חשובים על החלפת פילם:
מצאנו שצילום בשעות בין-ערביים עובד טוב משום שאפשר להימנע מחשיפת-יתר של הפילם ולהשיג תוצאות טובות יותר.
יתכן שמספיק לצלם פילם בחצי מהרגישות שלו ואין צורך להעלות ISO יותר מדי, לפחות לא בתנאי השמש של ישראל. (חצי מהרגישות של 100 היא 200, של 200 היא 400 וכן הלאה.. ניתן לקרוא על הנושא בהרחבה בלחיצה כאן)
התוצאות הטובות ביותר בעינינו התקבלו כאשר אחד מאיתנו צילם צילום עם ניגודיות גבוהה בין כהים לבהירים והצלם השני צילם צילום עם ניגודיות נמוכה, אז אם בכל זאת רוצים לתכנן משהו אולי אפשר לתכנן את זה.
למרות כל אלה - הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים להמליץ לכם הוא פשוט להיות ספונטניים, להעז ולא לפחד "לעשות טעויות", כי זה מה שמוביל לתוצאות הכי טובות בסופו של דבר.
אין ספק שזה היה עבורי סיפתח להחלפות פילם נוספות, עכשיו כשאני קצת יותר חכמה. זו הייתה עבורי חוויה יצירתית ומלמדת, מעניינת ולא צפויה, כמו שלומוגרפיה צריכה להיות!
הסרט צולם ע"י מאיה יעקובי וברט אלן סמית' ופותח במעבדת אינטרפוטו, נציגת לומוגרפיה בישראל.
לדף הבית של מאיה בלומוגרפיה.קום לחצו כאן
מומלץ! - לקריאה נוספת על צילום חשיפות מרובות לחצו כאן
אל תשכחו להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו ולשתף צילומים לומוגרפיים ואנלוגיים שלכן ושלכם!